3.2.2009

Ei puhelinluetteloita, kiitos!

Kulutusjuhla muistutti ystävällisesti, että on taas aika laittaa kieltolappu oveen: puhelinluetteloiden jako on alkanut. Pelkkä mainoskielto ei riitä, sillä luettelo katsotaan julkiseksi tiedotteeksi, joten se on kiellettävä erikseen. Mikä tahansa Ei puhelinluetteloita, kiitos -lappunen ajanee asian, mutta valmiitakin voi helposti printata esimerkiksi "kieltoblogista".

En todellakaan tarvitse puhelinluetteloita, varsinkaan kahta kertaa vuodessa (ks. edellinen kirjoitus aiheesta). Jos yrityksen tietoja ei löydy netistä, edes keltaisten sivujen nettiversiosta tai vastaavasta, jää minulta soittamatta. Muutenkin lähetän useimmiten mieluummin sähköpostia kuin soitan. Yksityisten puhelinnumeroita en ole etsinyt luetteloista vuosikausiin - ei ole kertakaikkiaan tullut sellaista tilannetta eteen, jossa omasta muistiosta puuttuva numero ei selviäisi esimerkiksi kaverin kautta.

Onhan luetteloissa muutakin kuin puhelinnumeroita. Alussa olevat viranomaisten (yhteys)tietokoosteet ovat käteviä, mutta en jaksa uskoa etteivätkö samat tiedot olisi netissäkin. Karttaosio on ehkä koko nivaskan hyödyllisin osa, mutta netissäkin on nykyään hyvät, ellei paremmat karttapalvelut, ja vanhojenkin luetteloiden kartoilla pärjää oikein hyvin ainakin muutaman vuoden. Alkaa näyttää siltä, että se luettelon osa, jonka on kaikkein tärkeintä olla mahdollisimman ajantasalla, on takakannen pizzataksin tilauslista...

En toki vastusta puhelinluetteloa sinänsä. Siitä on varmasti monelle hyötyä, ja kyllä kai sitä itsekin tulee edes joskus käytettyä. Nettiä ei pääse käyttämään aina ja kaikkialla. Minulle kuitenkin sopisi mainiosti saada yhdet luettelot esimerkiksi kolmen vuoden välein. Nykyinen tahti, jolla tätä (jäte)paperia meille kannetaan, on aivan naurettava.

Huvittavinta koko sirkuksessa ovat luetteloja julkaisevien firmojen mainokset ja julkilausumat. Muistan viime keväältä, miten Eniro markkinoi luettelojaan "tuoreudella" - aivan kuin puhelinnumerot ja kartat olisivat kovastikin ehtineet muuttua kolmessa kuukaudessa edellisen (vaikkakin kilpailijan) luettelon julkaisemista.

Nyt taas olin pudota tuolilta lukiessani Fonectan tiedotetta: heidän luettelonsa on kuulemma ympäristöystävällinen (sic!), koska sen "luonnonvarojen kulutus on vähäistä verrattuna mm. moniin kotitaloustoimiin ja liikenteeseen"!

"Esimerkiksi henkilöautolla yksin tehty työmatka Espoon Matinkylästä Helsingin Kumpulaan (19 km) kuluttaa 11 kertaa enemmän abioottisia luonnonvaroja; 3,5 kertaa enemmän vettä ja 8 kertaa enemmän ilmaa kuin yhden keskivertopuhelinluettelon tuotanto ja kuljetukset."

Keksin montakin asiaa, joiden tuotanto ja kuljetukset kuluttavat vähemmän abioottisia luonnonvaroja kuin autolla ajaminen, mutta se ei todellakaan tee niistä ympäristöystävällisiä. Eikä tuossa puhuta mitään bioottisista luonnonvaroista, kuten puusta. Luettelon paperilla on kuulemma joutsenmerkki, mutta tuliko kukaan edes ajatelleeksi kierrätyskuidun käyttämistä? Paljonpuhuvaa on, että Fonecta katsoo tarpeelliseksi käyttää yli puolet tiedotteensa sisällöstä selittääkseen, miten ympäristöystävällinen heidän luettelonsa on...

Yksi tiedotteen kohta osuu asiaan: yksittäinen tiedonhakukerta ei tosiaan lisää ympäristökuormitusta, päinvastoin kuin tiedonhaku netistä. Tietokoneiden valmistaminen, palvelinten ylläpito yms. kuluttavat toki luonnonvaroja. Puhelinluettelotietojen hakua vastaavat toimet ovat kuitenkin niin pieni osa tietoliikenteestä, että näiden kahden vertaaminen on mielestäni kovin epäolennaista.

Ikävästi tuntuu siltä, että ainakin nykymuotoinen puhelinluetteloiden jakelu on vain valtava rahantekokone, jossa höynäytetään sekä ilmoittajia että valtavan mainospumaskan vastaanottajia.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Taas kerran naulan kantaan, Tavis !
Sen verran käyttöä olen löytänyt yhdelle puhelinluettelolle, että otan edellisen vuoden luettelosta kartat autoon.

Anonyymi kirjoitti...

Puhelinluettelot jos mitkä ovat paperinhaaskausta.

WWF, jonka uudesta blogista juuri linkkasin tänne, on mukana Shrinkissä joka pyrkii taltuttamaan paperintuhlailun.

Taviokuurna kirjoitti...

Kiitos kommenteista ja linkityksestä. WWF-blogi näytti kiinnostavalta!

Anonyymi kirjoitti...

Lähetin aiheesta sähköpostia Itellan ympäristövastaavalle. Luetteloiden jakelu kotiin aloitettiin Postin toimesta muistaaakseni 2005 tai 2006. Sen jälkeen toimintaympäristö on muuttunut radikaalisti ja kehotin Itellaa tarkastelemaan sopimusta myös ympäristönäkökulmasta. Lyhyesti sanottuna painetaan tuote, johon yrityksen on pakko laittaa ilmoituksensa (jotta saa myös nettiin), Posti jakaa tuotteen väkisin jokaiseen kotiin, sen jälkeen tehdään tutkimus, jossa todetaan 80% kuluttajista käyttävän kyseistä tuotetta. Tämän päivän todellinen tarve selviäisi tietenkin laittamalla luettelo asiakkaan noudettavaksi (esim. kauppamatkalla), todennäköisesti kysyntäkupla puhkeaisi ja koko luettelobisneksen logiikka kyseenalaistettaisiin.
Itellan ympäristövastaava kehui luetteloiden jaon olevan kannattavaa liiketoimintaa, eikä Itellalla ole määräävässä markkina-asemassa oikeutta valita asiakkaitaan. Tosin jätti mainitsematta, että Posti aikoinaan aktiivisesti neuvotteli itselleen luetteloiden jakamisen.

Taviokuurna kirjoitti...

Ilahduttavaa aktiivisuutta, Jansku! Ja mielenkiintoista tietoa.

Minä muistan ajan, jolloin luettelot nimenomaan haettiin lähimmästä jakelupisteestä; meillä se oli lähikauppa. Luettelonipun sai puhelinyhtiön lähettämää kuponkia vastaan, eli niitä ei todellakaan tyrkytetty jokaiselle ohikulkijalle! (Vrt. osoitteeton postijakelu.)

Minusta tätäkin parempi "tarvekartoitus"-keino olisi laittaa asiakkaat tilaamaan luettelo kotiinsa - näin sen saisivat juuri ne, jotka sen oikeasti haluavat, eikä meidän muiden tarvitsisi räyhätä aiheesta blogeissa :-) Minä voisin tehdä jommalle kummalle firmalle kolmivuotistilauksen (=yksi setti luetteloita kolmen vuoden välein).

Anonyymi kirjoitti...

Vihreiden vallankumoussolujen on tullut aika aktivoitua, kuten Pasi Toiviainen kirjoittaa loistavassa Ilmastonmuutos Nyt -kirjassaan. Olen itsekin miettinyt lipuketta, jonka palauttamalla saisi luettelon. Se ei vain taida olla kovin realistinen vaihtoehto. Tähän luetteloasiaan olisi erittäin helppoa käydä käsiksi faktaperusteilla, esim. luonnonsuojeluliiton teettämällä kyselytutkimuksella. Tai sähköpostikampanjalla Itellan johdolle. Itellakin pyrkii enenevässä määrin näyttämään ympäristöystävällisyyttä, tällaista luonnonvarojen haaskaamista vastuuta siirtämällä (jaetaan mitä firmat käskevät) ei pystytä kovin kauan perustelemaan. Muuta kuin vastuuta siirtämällä ja se ei ole perustelu itse asiaan. Itse olen Itellalla töissä, enkä voi muuta kuin sisäisesti ottaa kantaa asiaan. (paitsi näin pienimuotoisesti)