9.12.2006

Tuplaturhake

Suomen Luonto -lehti on jälleen valinnut lukijoiden ehdotusten perusteella vuoden turhakkeen. Arvonimen saivat tuplapuhelinluettelot - täysin oikeutetusti. Useamman kilon kaksinkertainen paperivuori on harvinaisen hyvä esimerkki luonnonvarojen hukkakäytöstä (onneksi ne voi sentään kierrättää). Yrittäjätkin joutuvat maksamaan ilmoituksistaan kahteen kertaan. Mitä järkeä? Lehden artikkeli taustoittaa:
Puhelinluetteloiden julkaisu perustuu operaattoreiden velvoitteeseen. Enirolla on Elisan myötä lakisääteinen velvollisuus julkaista puhelinluettelo Helsingin seudulla ja Pirkanmaalla. Fonecta hoitaa TeliaSoneran ja joidenkin paikallisten operaattoreiden tonttia.

Ennen vuoden 2004 kilpailunrajoituslain uudistusta toimijoille oli myönnetty poikkeuslupa, jonka perusteella ne saattoivat julkaista yhtä yhteistä puhelinluettelo­sarjaa. Kuten myös julkaisivat.

Keväällä 2004 laki muuttui ja poikkeuslupien myöntäminen päättyi. Sen seurauksena yritykset lopettivat yhteistyön ja Fonecta julkaisi omat luettelonsa myös Helsingin seudulla ja Pirkanmaalla ja Eniro muualla Suomessa. Painosmäärä on yhteensä kuusi miljoonaa luetteloa tai luettelosarjaa.

Kaksista puhelinluetteloista ei kuitenkaan voi syyttää kilpailuvirastoa. ”Kilpailuvirasto ei ole kieltänyt yhteistyötä, vaan yritykset ovat itse arvioineet siihen liittyvän kilpailuoikeudellisia tai muita riskejä, joita ei haluta ottaa”, virastosta raportoidaan.
Maalaisjärjellä voi ymmärtää, että kumpikin firma pitää mainostulot mieluummin yksin kuin jakaa potin toisen kanssa. Entä jos ilmoittajat alkaisivat kilpailuttaa luettelot ja lakkaisivat siis maksamasta tuplahintaa? Aluksi siitä olisi kai vain haittaa, sillä ikinä ei voisi tietää, kummasta luettelosta etsimänsä löytää. Enkä tiedä, johtaisiko se pidemmälläkään aikavälillä yhteen luetteloon, vai pelkästään jatkuvaan kilpailutilanteeseen, josta "hyötyvät vain puhelinyhtiöt ja metsäteollisuus"?

Turhuus ei tosin välttämättä koske vain toista, vaan kumpaakin luetteloa. Gallupkysymys: kuinka moni vielä oikeasti tarvitsee puhelinluetteloita mihinkään ja kuinka usein? Kartan käyttämistä ei nyt lasketa. Vastaukset kommentteihin, kiitos. Itselläni molemmat tämän vuoden luettelopaketit ovat vielä avaamattomina kaapissa. Kaikki eivät tietysti käytä nettiä tai numeropalveluja, mutta artikkelissa esitetty (toisen puhelinyhtiön esittämä) tutkimustulos kuulostaa silti uskomattomalta - voiko todella olla totta, että "kahdeksan kymmenestä suomalaisesta tarvitsee puhelinluetteloa joka päivä"? Joka päivä??

Loppukevennyksenä vielä muita tämänkertaisia turhake-ehdotuksia. Miten tarpeellisilta kuulostavat märäksi jäävä vaippa (kannustaa potalle), moottoroitu kottikärry, suihkutettavat sukkahousut, omenankuorimiskone, viinipullon pelastusliivi tai tohvelit, joiden kärjessä on valo?

Edit: linkki viimevuotiseen turhake-juttuuni. Silloin voittaja oli kaupunkimaasturi.

1 kommentti:

Tomi kirjoitti...

Vastaus galluppiin: käytän keltaisia sivuja tai yritysluetteloa noin kerran kuukaudessa. Henkilöosaa ehkä pari kertaa vuodessa. Nykyinen näyttäisi olevan kolme vuotta vanha ja palvelevan vielä mainiosti.