3.3.2007

Tapaus Intermedica, osa 2

(Lue tästä edeltävät tapahtumat.)

Tapaus Intermedicassa on tapahtunut uusia juonenkäänteitä. Tässä tiivistelmä.

15.2. tupsahti kolmas paketti. Sikäli mielenkiintoista, että kirjeiden mukaan lähetysten piti tulla kuukauden välein, mutta nyt niitä on tullut tuplatahtia, kahden viikon välein. (Lasku on kyllä luvatun suuruinen, ei suinkaan puolet pienempi.) Tähän asti jonkinlaisen inhimillisen erehdyksen mahdollisuus oli vielä olemassa, mutta koska lähetin palautuksen ja irtisanoutumiskirjeen jo kolme viikkoa aikaisemmin, touhu alkaa yhä varmemmin näyttää hämärältä.

Lähetin ilmoituksen Kuluttajavirastolle, ja kerroin epäilyttävästä firmasta ja markkinointitavasta. Automaattivastaus lupasi minulle ilmoituksen, mikäli asia siirtyy eteenpäin. Vielä ei ole mitään kuulunut. Sen sijaan Helsingin ympäristökeskus vastasi, kun tiedustelin sieltä mahdollisuutta tablettien analysointiin. He eivät tunne firmaa eivätkä luvanneet analysointia, mutta kuulemma Kuluttajavirasto siirtää asian Elintarviketurvallisuusvirasto Eviraan, jos katsoo aiheelliseksi. Siis odotetaan.

16.2. tuli kirje. Ehdin jo ajatella, että firma olisi rutiininomaisesti pahoitellut "virhettä", vahvistanut "tilauksen" irtisanomisen ja lähettänyt sen pyydetyn rekisteriselosteen. Vielä mitä. Kirjeessä lukee sanatarkasti näin (puhelinnumero poistettu):
"Hyvä asiakas! Me lähetättään kopio teidän tilauksesta Good Lifeilta. Me ollaan poistettu teidän asia kun Good Life on saanut tuotteet takaisin. Jos on kysymyksiä, niin ota yhteyttä meidän asiakaspalveluun puhnro: (...) Ystävällisin terveisin Good Life asiakaspalvelu"
Niin mikä Good Life? Entä mitä tuo teksti tarkoittaa, onko "tilaus" peruttu vai ei? Kirjeen alussa on lisäksi jo neljäs erilainen postiosoite, tällä kertaa ruotsalaiseen Ullaredin kaupunkiin. Tämän jälkeen on rivi asiakasnumerolle, mutta numeroa ei ole. Paras pala on kuitenkin kirjeen liite: valokopio jostain mainoksesta peräisin olevasta vastauskortista, jolla olen mukamas jättänyt tilaukseni! Vastauskorttiin on joku kirjoittanut nimeni, osoitteeni ja jopa puhelinnumeroni - syntymäaika ja allekirjoitus ovat sentään vääriä. Huvittavaa tässä on se, että ensimmäisessä lähetyksessä olleen kirjeen mukaan olen jättänyt tilaukseni puhelimitse ("Ohessa puhelimitse tekemämme sopimuksen mukaisesti..."). Vähemmän huvittavaa on, että joku on todellakin viitsinyt väärentää tilauslapun minun nimelläni ja yhteystiedoillani. En voi tietää, onko lapun tehtaillut firma itse vai onko joku tehnyt käytännön pilan, mutta varmaan arvaatte kumpaa ensisijaisesti epäilen...

Kuun vaihteessa ei tullut uutta pakettia, ja odotan jännityksellä mahtaako kuun puolivälissä tulla (silloin olisi mennyt kuukausi edellisestä). Karhukirjeitäkään en ole saanut, vaikka joku kertoi nettifoorumilla sellaisten menneen jopa perintään asti. Luulenpa, että seuraava askeleeni on ottaa yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan, joka toivottavasti osaa kertoa, mitä tässä vaiheessa kannattaa tehdä. Haluaisin mm. mielipiteen siitä, täyttäisikö tilauslapun väärentäminen asiakirjaväärennöksen tunnusmerkit, ja kannattaisiko siinä tapauksessa tehdä tutkintapyyntö poliisille. (Jos joku lukija tietää, saa kertoa.) Ja ellei sitä rekisteriselostetta ala kuulua, kantelu tietosuojavaltuutetulle on yhä ohjelmassa.

Jatkokertomuksen kolmas osa on luvassa, kunhan on jotain uutta kerrottavaa. Toimintavinkit ovat edelleen tervetulleita :)

Ei kommentteja: