14.8.2007

Murremeemi

Blogien keskuudessa vaeltaa murremeemi, jossa annetut lauseet on kirjoitettava omalle murteelle siten kuin ne itse puhuisi. Itäuusmaalais-helsinkiläisenä en valitettavasti koe puhuvani mitään kovin mehevää murretta, enkä osaa edes stadin slangia kuin muutaman ilmaisun verran (harmi, ettei tehtävän lauseissa esiintynyt esimerkiksi spåra!).

Tehtävä on kuitenkin hauska, ja osallistun meemiin ihan rehellisen tavallisella eteläsuomalaisella puhekielellä. (Jos joku asiaa paremmin tunteva havaitsee tässä merkkejä jostain murteesta, olen kiinnostunut :-)

1. Siskoni punainen mekko mahtuu myös minulle.
Mun siskon punanen mekko menee mullekki.

2. Tarvitsetko apua kirjoitustehtävässä, jonka maantiedonopettaja antoi?
Tarviiksä apuu siinä kirjotushommassa, minkä mantsanmaikka anto?

3. Hyvä on, tehdään niin kuin sinä ehdotit.
Okei, tehään niinku sä sanoit.

4. Isäni äiti kertoi hakevansa meidät noin kello 17.45.
Mun isän äiti sano, et se tulee hakeen meidät suunnilleen varttia vaille kuus.

5. Matkustinkin Helsinkiin linja-autolla, koska myöhästyin junasta.
Mä meninki Hesaan dösällä, ku mä myöhästyin junasta.

6. Oletko nähnyt missään isoveljeni matkapuhelinta?
Ooksä nähny missään mun isoveljen kännykkää?

7. Ostitko sen hameen, jonka näimme viime viikolla Hennes&Mauritzissa?
Ostiksä sen hameen, jota me katottiin viime viikolla hoo-et-ämmässä?

Kiitokset meeminlevityksestä Pagistaanin Katille!

Ei kommentteja: