17.10.2005

Kaupunkimaastureiden hulluus

Ihmisluonto on merkillinen. Viime aikoina koko autoileva kansanosa on valittanut yhteen suureen ääneen polttoaineiden hintojen nousua (aivan kuin öljyn väheneminen olisi kenellekään yllätys). Luulisi siis bensapihiyden olevan oikea myyntivaltti autokaupassa, säästäähän sillä selvää rahaa. Sen sijaan yksi Euroopassa eniten myyntiään kasvattanut autojoukko ovat nk. SUV-autot (Sports Utility Vehicle), suomalaisittain "kaupunkimaasturit". Nämä yhdysvaltalaiset hirmut ovat todella kunnostautuneet tällä saralla - parhaimmillaan keskiverto kaupunkimaasturi käyttää sadalla kilometrillä huikeat 15 litraa polttoainetta. Kaasu- ja hiukkaspäästöt ovat luonnollisesti sen mukaiset.

En voi kuvitella mitään muuta syytä kaupunkimaastureiden suosioon, kuin että ne joidenkin silmissä "näyttävät hyvältä" ja pönkittävät mukavasti itsetuntoa. Jo nimi on paradoksaalinen: mihin tarvitaan maastoauton ominaisuuksia kaupungissa? Lyön vetoa, ettei näillä autoilla ajeta erämaassa, korkeintaan viimeinen kesämökille vievä hiekkatien pätkä. Eivätkä kaikki "kaupunkimaasturit" edes sovi muuhun kuin katuajoon - oikeasti vaativassa maastossa ajavat ostavat oikean maastoauton. Mutta ainahan ihminen on halunnut statussymboleja. Pitää näyttää, että on varaa.

Toinen paradoksaalinen näkökulma kaupunkimaastureissa on turvallisuus. Mitä suurempi ja raskaampi auto, sitä turvallisempi se on kolaritilanteissa - heikompi ryttääntyy aina enemmän. Mutta kuten joku taannoin televisiossa viisaasti huomautti, mitä turvallisempi olo auton kuljettajalla on, sitä luottavaisemmin (=turvattomammin) hän autoa ajaa, jolloin lopputulos yleisen liikenneturvallisuuden kannalta on plusmiinus nolla. Kun ottaa lisäksi huomioon, miten pahaa jälkeä kolarointi vaikkapa kaupunkimaasturin ja tavallisen henkilöauton välillä voi saada aikaan, väittäisin, että SUV:ien turvallisuusvaikutus on jopa miinusmerkkinen.

Tiede-lehden sivuilla 13.10.2005 julkaistussa uutisessa kerrotaan, miten paljon tavallista pikkuautoa vaarallisempi kaupunkimaasturi on kolarissa jalankulkijalle. Suora lainaus: "Tutkimukset osoittavat, että muita korkeammalla kulkevat katukiitäjät aiheuttavat jalankulkijoille tuplasti enemmän vammoja kriittisille alueille, kuten lonkkaan, vatsaan, rintakehään ja päähän." Toinen suora lainaus: "Irlantilaistutkijoiden mielestä katumaasturit ovat niin paha uhka jalankulkijoille, että niiden kylkeen pitäisi lätkäistä jo autokaupassa varoitusmerkki."

Varoitustarra olisikin hyvä idea. Kun lisäksi muistaa, että autoilu on yksi pahimpia ilmansaastuttajia erityisesti kaupungeissa, ja että juuri kaupungeissa moni yksityisautolla tehty matka voitaisiin helposti korvata julkisilla liikennevälineillä, pidän kaupunkimaastureita harvinaisen järjettöminä ja turhina vempeleinä.

Lisätietoja: Junttiauto.com :)

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos linkistä Tiede-lehden sivulle! Etsin tietoa JunttiAutoista, enkä ollut kyseistä mainiota artikkelia aiemmin löytänyt.

Anonyymi kirjoitti...

http://www.tiet.fi/junttiautot.htm

Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.